de nl


Helend voedsel

 

Medicijnen alleen geen goede oplossing verhoogd cholesterol

Statines beschermen tegen een hartaanval staat in de Gelderlander van 12 november 2008. Eigenlijk had er moeten staan een lagere cholesterol waarde beschermt tegen een hartaanval. Over kanker hebben ze het niet. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die satines slikken gemiddeld vaker aan kanker sterven dan mensen met een verhoogde cholesterol waarde die dat niet doen.

Goede cholesterol waarde

Het is al jaren bekend in de wetenschap dat wat nog geaccepteerd wordt als een gezond cholesterol niet zo gezond is. De Westerse landen vinden het goed als je maar onder een waarde van 200 mg/dl zit. Toch krijgen heel veel mensen met deze "goede" waardes welvaartsziekte. In 1981 bracht de Chinese regering een "atlas van kanker" uit, waarop te zien was waaraan en in welk gebied de mensen stierven. Na aanleiding hiervan heeft men in de tachtiger jaren, het grootste onderzoek dat ooit naar kanker en voeding is gedaan, plaats gevonden. Dit onderzoek waarbij 880 miljoen mensen bij betrokken waren bracht hele interessante zaken aan het licht. (http://nutrition.cornell.edu/chinaproject/) Het gemiddelde cholesterolgehalte in China was 127mg/dl hart en vaatziekte kwamen nauwelijks voor. Boven de 150mg/dl wordt gezien als een verhoging van het risico.

De risico factoren

Het eten van dierlijke eiwitten wat in sommige gebieden meer werd gedaan, had een relatie met een verhoogd cholesterol gehalte en het aantal gevallen van kanker. De oplossing om alles maar gewoon te blijven eten en pillen te slikken is op de lange duur schadelijk. Voor de farmacie is dat natuurlijk goed, vandaar dat sommige berichten over het cholesterol gehalte zoals in de Gelderlander van 12 november naar buiten komen. Met statines verlaag je het cholesterolgehalte maar niet je risico om kanker te krijgen.

Duurzame oplossing

Wil je een duurzame oplossing voor je hele gezondheid dan is het raadzaam om niet meer dan 5 % uit dierlijke bronnen, energie uit je voeding te krijgen. Niet zoals bij een gemiddeld normaal Westers voedingspatroon waarbij 20%.energie uit dierlijke bronnenkomt. Verder weinig vet en olie en veel natuurlijke plantaardige voeding met veel vezels. Zelfs bij al ontstane schade aan de aderen en een beginnnende tumor is het mogelijk het tij te keren. Er is heel veel onderzoek gedaan wat hier op wijst. 

Hartchirurg

De Amerikaanse hartchirurg dr. Esselstijn gaat nog verder. Hij heeft met zijn eigen patiënten onderzoek gedaan en zegt dat je niets moet eten dat een  moeder of een gezicht heeft heeft gehad. Ook mag je nergens vet of olie aan toevoegen. Ook niet de "gezonde" olieën zoals olijfolie!!! Dus niets van dierlijke oorsprong en geen olie en vett. Hij heeft indrukwekkende resultaten gehaald. Mensen die zware vaatproblemen hadden genezen volledig. Eigenlijk al onze welvaarts ziekten vedwijnen. Hier meer over Dr Esselstijns onderzoek.

Waarom weten de meeste mensen dit niet?

Er is niets te verdienen. De industrie betaalt veel van het wetenschappelijk onderzoek en brengt tegenberichten uit. Heel veel verwarring krijg je hierdoor heel erg jammer. Het voedingscentrum adviseert bijvoorbeeld 100 tot 125 gram vlees per dag en in Duitsland maar 300 tot 600 gram per week. In Amerika adviseren ze zelfs dagelijks minder vlees dan in Nederland te eten.(28 gram tot 84 gram per dag) Het is dus erg subjectief hoe de beslissingen worden genomen, wat de beste voeding is voor ons.

Yolanda Knoop 2008-2010

 

Contact informatie & praktijk adres

Groesland


Natuurlijke geneeskunde en acupunctuur

Burgemeester Ottenhofstraat 8a
6561 CM Groesbeek
Telefoon 024-7114066