"The China Study"
professor T. Collin Cambell
De China Study gaat over een onderzoek dat in jaren 70 van de vorige eeuw op last van de Chinese regering is uitgevoerd. In 1981 is naar aanleiding hiervan een kaart gepubliceerd. Op deze kaart van China stond: "welke kankersoort in een bepaald gebied het meest voorkomt"
Onderzoek dieet, levensstijl en kanker
Naar aanleiding van deze kaart geeft het "US National Cancer Institute"(NIH) en "American Institute for Cancer Research"opdracht een onderzoek te doen naar dieet en levensstijl.
Het grootste onderzoek ooit gedaan naar de relatie dieet, levensstijl en kanker. Een onderzoek waarbij 880 miljoen mensen betrokken waren. Interessant voor de onderzoekers was het cultuur verschil tussen deze gebieden. Door deze cultuur verschillen was er ook een duidelijk verschil in dieet en levensgewoontes.
Uitkomst China Study
- De hoeveelheid van inname van dierlijk eiwit is bepalend hoe makkelijk kanker zich ontwikkeld. Met andere woorden het werkt als een katalysator voor het ontstaan van kanker. Omgekeerd blijkt dat als je al kanker hebt dit kan afremmen door alle dierlijke eiwitten uit je voeding te halen. ( vooral het eiwit uit melkproducten, caseïne is heel schadelijk)
- Bij een verhoogde waarde van je totale cholesterol in je bloed betekend dat je 99% kans hebt op het ontwikkelen van een welvaartsziekte.
Verwarrende berichten in de media
In het boek de China Study wordt op een spannende manier verteld, over het onderzoek. De tegenwerking van de voedsel- en medicijnen industrie. Dit verklaart al de tegenstrijdige berichten die men hoort over wat goed voor je gezondheid is. De industrie zorgt in korte tijd voor tegenberichten. In het boek wordt beschreven hoe dat in zijn werk gaat. Helaas is het boek nog niet in het Nederlands uitgegeven.
Conclusie
Als je nog slechts 20 % van de normale dosis aan dierlijke eiwitten consumeert is het een stuk veiliger. Muizen ontwikkelden veel minder kanker. Per week dus maar 2 dagen vlees en melkproducten of elke dag heel weinig.
Prof T. Collin Cambell, de zoon van een boer en is opgevoed, met veel zuivel en vlees, is sinds 15 jaar vegetariër en sinds 7 jaar zelfs veganist. Hij is dus naar uitkomst van de onderzoeken gaan leven. Zijn vader is jong aan hart en vaatziekten gestorven. Hij zelf is nu in de 70 en loopt elke dag een stuk hard en slikt geen pillen.
Hert boek is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in gezondheid.
links
Hier een link van een video over dit onderzoek, een Amerikaanse professor T. Colin Cambell geeft een 51 minuten durende lezing over de China studie.
Tros Radar heeft op 25 april 2007 een uitzending gewijd aan de discussie rondom het gebruik van melk, prof. T Colin Cambell komt hier o. a. aan het woord.
China Cornell Oxford project site naar originele onderzoek uit het boek "the China Study"
